Wat is nu het verschil tussen een beeldmerk en een woordmerk?

Wat is nu het verschil tussen een beeldmerk en een woordmerk?

Hoe zit het dan met beeldmerk en woordmerk?

Als je logo alleen gebruikt maakt van woorden in de naam, dan maak je gebruik van een woordmerk.
Voeg je daar een plaatje of een icoontje aan toe, dan word je logo een beeldmerk.

Wat zijn de voordelen en nadelen van een beeldmerk ?

Met een (goed gebruikt) plaatje of icoontje bij je logo breng je meteen de visuele identiteit van je logo over.
Zodra mensen meer bekend zijn met het bedrijf kan je het beeldmerk ook los van de naam gaan gebruiken.
Als je verschillende producten en diensten met je bedrijf aanbiedt zijn deze vaak niet in een afbeelding of icoontje te vangen.
Daardoor kan het moeilijk zijn om dit visueel duidelijk over te brengen.

Blog_logo_beeldmerk

En wat zijn de voordelen en nadelen van een woordmerk ?

Met alleen een woordmerk mis je vaak de visuele identiteit van je logo.
Het logo en je bedrijfsnaam moeten al aardig bekend zijn voordat mensen weten wat de identiteit van je bedrijf inhoudt.
Het voordeel van een woordmerk is dat deze vaak krachtiger overkomt.
Vaak omdat deze strakker oogt en meer onderscheidend is.

Kortom….

Om een woordmerk of beeldmerk te gebruiken hangt af aan een aantal afwegingen en factoren.
Wil je de visuele identiteit van je logo meteen duidelijk hebben, of hecht je meer waarde aan een onderscheidend logo?
Ook hierbij moet je van te voren duidelijk kijken wat nu de kernwaardes zijn die je met het bedrijf wilt gaan uitstralen.

×