Hoe zit het met kleurgebruik in een logo?

Hoe zit het met kleurgebruik in een logo?

Kleurgebruik in een logo

Kleur is een van de belangrijkste aspecten voor het ontwerpen van een logo.
De kleur of kleuren die je gebruikt in het logo zorgen voor de herkenbaarheid van je bedrijf en zorgt voor  een duidelijk imago en identiteit van je bedrijf.
Tevens brengen kleuren een emotie teweeg bij mensen, waardoor het logo herkenbaarheid geeft bij je klanten.
Om kleuren toe te brengen in je logo is het verstandig om te weten wat je doelgroep is, hierdoor kunnen de kleuren nog beter toegepast worden in het logo.

Emotie in kleur?

Kleuren brengen een psychologisch effect bij mensen teweeg.
Veel kleuren brengen universeel bij mensen dezelfde betekenis naar boven, maar daarnaast zijn bepaalde kleuren ook cultureel bepaald.

CMYK kleuren, hoe zit dat?

Deze kleuren staan voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key en worden gebruikt als drukkleuren.
Hieronder een korte universele uitleg (cultureel kunnen deze kleuren afwijken) van de primaire kleuren uit het subtractieve systeem.
Cyaan (Lichtblauw); Staat voor idealistisch, gevoelig en rust.
Magenta (Donkerroze); Staat voor warmte, charme en allure.
Geel; Staat voor zonnig, vrolijk, open en optimistisch.
Zwart; Staat voor stijlvol, autoritair en rijkdom.

RGB kleuren, hoe zit dat dan?

Deze kleuren staan voor Red, Green  en Blue en worden vooral gebruikt voor beeldschermen.
Hieronder een korte universele uitleg (cultureel kunnen deze kleuren afwijken) van de primaire kleuren uit het additieve systeem.
Rood; Staat voor warmte, extreem, passie en plezier.
Groen; Staat voor rust, positief, vriendelijk en natuurlijk.
Blauw; Staat voor vertrouwen, rust, communicatief  en zakelijk.

 

Lees hier meer over het maken van een bedrijfslogo.

Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een e-book over wat er allemaal bij komt kijken met het ontwerpen van een logo. Houdt onze blogs en website in de gaten!

×