
Een logo is belangrijk voor je bedrijf omdat potentiële klanten je hier aan zullen herkennen en je logo zullen onthouden. Een logo is vaak het eerste wat ze zien wanneer ze op zoek zijn naar een bedrijf dat een oplossing heeft voor het probleem wat ze hebben. Jij kunt dit probleem oplossen voor ze, maar dan moeten ze wel aan je denken, wanneer ze de keuze maken voor welk bedrijf ze gaan. Er zijn 4 redenen waarom een logo belangrijk is bij de start van een bedrijf.
Rede 1 – Zichtbaarheid van je logo
Een logo ontwikkelen doe je om verschillende redenen. De eerste rede is zichtbaar willen zijn voor je potentiële klanten. Een logo laat zien dat je er bent en dat jij het probleem kunt oplossen van je potentiële klanten.
Rede 2 – Identiteit van je bedrijf
Een goed logo zal laten zien wat je identiteit is. Wie ben je als bedrijf en wat wil je uitstralen. Het laat je kernwaarden naar voren komen, wat er voor zorgt dat je doelgroep zich verbonden gaat voelen met je bedrijf. Dit kun je met kleur, beeld etc. bereiken. Je moet weten waar je voor staat en wat je wilt bereiken met je bedrijf.
Rede 3 – Ideale klant voor je bedrijf
Je ideale klant is belangrijk bij de ontwikkeling van een bedrijfslogo. Je wilt juist dat zij zich aangetrokken voelen tot je bedrijf. Ze moeten bij jou komen met het probleem wat ze graag opgelost zien. Het is dus belangrijk om je ideale klant in beeld te hebben voordat je een bedrijfslogo in gebruik neemt. Je bedrijfslogo stem je namelijk af op je ideale klant, zodat je hen ook daadwerkelijk zult bereiken. Je zal geen speelgoedblokken gebruiken in je bedrijfslogo wanneer je doelgroep mannen tussen de 40-55 jaar zijn. Wanneer je doelgroep moeders met kleine kinderen tussen 2-4 is, kun je dit juist wel weer gebruiken.
Rede 4 – Herkenbaarheid van je bedrijfslogo
Wanneer je een goed bedrijfslogo hebt, is het belangrijk deze als herkenning terug te laten komen. Een bedrijfslogo en de huisstijl is daarvoor uitstekend te gebruiken. Herkenbaarheid is belangrijk om in beeld te blijven bij je (potentiële klant). Een (potentiële) klant heeft namelijk 5-8 momenten nodig om tot aankoop over te gaan. Je wilt immers wel dat de klanten bij je bedrijf hun aankoop doen, toch? Je gebruikt je bedrijfslogo op allerlei reclamemiddelen om in beeld te komen en te blijven.
Je bedrijfslogo is dus een belangrijk onderdeel van de gehele huisstijl waarmee je als bedrijf naar buiten treedt. Veel bedrijven vinden een logo/huisstijl niet zo belangrijk bij de start, maar zoals je hierboven leest is het wel degelijk van groot belang om meteen te starten met een juiste stijl.